Grupa „Smerfy” – rok szkolny 2012/2013

Nauczycielki: mgr Anna Klęczar, mgr Kinga Suchanek,
mgr Joanna Kołodziejczyk, mgr Aneta Tracz
My jesteśmy Smerfy małe do zabawy doskonałe!

Nasza grupa liczy 25 Smerfów: 17 chłopców i 8 dziewczynek. Zawsze bardzo chętnie przychodzimy do przedszkola i uczestniczymy w różnorakich zajęciach organizowanych każdego dnia. Z wielką radością bawimy się, rysujemy, tańczymy i śpiewamy, dzięki czemu poznajemy otaczający nas świat. Nie może zabraknąć wyjść na plac zabaw i spacerów, na których bawimy się świetnie, nie zapominając o ważnych zasadach bezpieczeństwa. Zawsze staramy się być dla siebie mili, pomagać kolegom, zgodnie się bawić i uczyć. Pamiętamy, jak ważna jest współpraca w grupie, szanujemy pracę swoją i innych. Na zajęciach dodatkowych uczymy się języka angielskiego i rytmiki. Dodatkowo uczęszczamy na lekcje religii.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WAKACJE!

W mgnieniu oka minął rok szkolny i zbliżają się upragnione wakacje. Już czekają na nas górskie szlaki, piękne jeziora i morskie fale. Z tej okazji:

 

wakacje-smerfy

 

Z łezką w oku i ciepłymi myślami żegnamy Karolinkę L. i Amelkę M.. Trzymamy za Was kciuki i życzymy samych sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych!

Do zobaczenia we wrześniu!

************************************************

POKAZ MODY W STYLU EKO

Z okazji Dnia Dziecka odbył się w Domu Kultury w Kętach pokaz mody strojów wykonanych z wszelkiego rodzaju odpadów np. worki foliowe, kartony, zużyte butelki, nakrętki plastikowe itp. Pięcioro dzieci z naszej grupy również zaprezentowało swoje stroje w tym dniu. Były „romantyczne” sukienki z worków na śmieci, „eleganckie” spódnice, oryginalne spodnie i korale z nakrętek.
W rytmie pokazowej muzyki i w blasku fleszy przedszkolaki wyglądały wspaniale!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

CZERWIEC

Tematyka kompleksowa:
Dzieci takie jak my
Podajemy sobie ręce w zabawie i w piosence
Zabawy w lesie i na łące
Pożegnania nadszedł czas

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
− uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą R. Labana, W. Sherborne
− wspólne wykonywanie prac plastycznych, układanie gier matematycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy
− nazywanie ludzi rożnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
− poznawanie zwyczajów ludzi rożnych ras (ubiór, mieszkanie)
− zwracanie uwagi na zabawy dzieci z rożnych regionów świata
− szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras (zwracanie uwagi na równość praw wszystkich ludzi)
− obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: lesie, na łące)
− określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy
− poznanie wybranych roślin zielnych, np.: wrotczynu, rumianku, mniszka lekarskiego, i ich znaczenia dla ludzi (herbaty, syropy, preparaty kosmetyczne)
− zachęcanie do tworzenia zielnika
− obserwowanie roślin, zwierząt przy użyciu lupy
− poznanie wybranych owadów, np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi
− poznawanie owoców (truskawki, poziomki, czereśnie, porzeczki) dojrzewających latem; opisywanie ich wyglądu, smaku
− poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
− nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gor – Tatr oraz większych miast Polski
− oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrocenia uwagi na piękno naszego kraju
− wspólne planowanie i przygotowywanie uroczystości na terenie przedszkola i poza nim

Piosenka:
„Lato płynie do nas”

I. Raz, dwa, raz i dwa,
słońce idzie drogą,
z górki chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą.

Ref.: Hop, hop, słychać wkoło.
Hop, hop, echo woła.
Po jeziorze łódka mknie,
lato płynie do nas.

II. Raz, dwa, raz i dwa,
nadszedł czas zabawy.
Pędzi, goni w polu wiatr,
chce się z nami bawić.

Ref.: Hop, hop…

Wiersz:
„Niech żyją wakacje”

Niech żyją wakacje, niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka i pajac, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje, niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

KAMPANIA „BEZPIECZNE WAKACJE NAD WODĄ”

 

Dnia 21 czerwca nasza grupa wzięła udział w kampanii zorganizowanej przez Urząd Gminy Kęty „Bezpieczne wakacje nad wodą bez używek”. Podczas kilkunastominutowej prelekcji dowiedzieliśmy się, jak powinien wyglądać nasz wypoczynek nad wodą, aby był bezpieczny i przyjemny. Ratownicy, którzy nas odwiedzili zapoznali nas z kilkoma bardzo ważnymi zasadami bezpiecznej kąpieli:

  • Pływaj w miejscach strzeżonych i przeznaczonych specjalnie do tego celu.
  • Nigdy nie wolno pływać w miejscach zakazanych o czym informują odpowiednie tablice, w także w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.
  • Nie przeceniaj swoich możliwości, wybieraj głębokość i odległość od brzegu dostosowaną do swoich umiejętności.
  • Nie skacz do wody w miejscach nieznanych.
  • Urwiska, nadbrzeża, wały lub mosty nie są skoczniami.
  • Unikaj pływania bezpośrednio po posiłku.
  • Przebywając na kąpielisku zwracaj uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował twojej pomocy.
NASZ UDZIAŁ W XXXII OLIMPIADZIE PRZEDSZKOLNEJ W KĘTACH

Jak co roku dzieci z naszego przedszkola wzięły udział w Olimpiadzie Przedszkolnej organizowanej przez Dom Kultury w Kętach. Nasza grupa uczestniczyła w zabawie plastycznej pt. „Zwierzątko z mojej ulubionej bajki, baśni”. Przygotowaliśmy mnóstwo pięknych prac plastycznych, z których trzy zaprezentowaliśmy na Olimpiadzie. Za udział w zabawie otrzymaliśmy pamiątkowy dyplom.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Dzień Mamy i Taty

Dzień 24 maja był dla nas dniem szczególnym. Obchodziliśmy w naszej grupie Dzień Mamy i Taty. Z tej okazji, wspólnie z grupą Biedronek i Pszczółek, uroczystym programem artystycznym podziękowaliśmy Rodzicom za trud wychowania i wielką miłość, jakimi nas codziennie obdarzają. Zaprezentowaliśmy naszym gościom przedstawienie pt. „Przygoda niegrzecznej pszczółki”, wykonaliśmy piękne układy taneczne, a wierszem przekazaliśmy naszym Mamusiom i Tatusiom, jak bardzo ich kochamy. Nie zabrakło również poczęstunku, który umilił gościom nasze występy.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MAJ
Tematyka kompleksowa:

1. Muzyka jest wszędzie
2. Zawody rodziców
3. Nasza miejscowość, nasz kraj
4. Nasi rodzice
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
− wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry)
− wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych
− zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
− uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
− rozpoznawanie wybranych instrumentów po wydawanych przez nie dźwiękach i wyglądzie; nazywanie mużyków grających na tych instrumentach
− dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków
− słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o rożnym tempie, dynamice i nastroju
− podawanie informacji: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
− poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór
− nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc
− podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola
− poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, regionem
− wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski
− stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku
− podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
− poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
− nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski
− wyjaśnienie znaczenia zdań: Jesteśmy Polakami. Jesteśmy Europejczykami
− wyjaśnianie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej
− poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej
− opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
− określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny

Piosenka:
„Pan kolejarz”

Gwar i hałas na peronie,
aż świdruje w uszach.
Wszystkie dzieci już w wagonie,
zaraz pociąg rusza.

Ref.: Panie kolejarzu,
znak odjazdu daj,
a w podroży nam pokażesz,
jaki piękny jest nasz kraj!

II. Już jedziemy, już jedziemy,
wszystko w tył umyka.
Domy, pola, gęste krzewy,
mostki na strumykach.

Ref.: Panie kolejarzu…

Wiersz:
„Dla mamy”

Ze wszystkich kwiatów świata,
chciałabym zerwać słońce.
I dać je potem tobie, złociste i gorące.
Słoneczko jest daleko ale się nie martw mamo!
Narysowałam drugie… jest prawie takie samo!
Teraz cię wycałuję jak mogę najgoręcej
Bo tak cię kocham bardzo, że już nie można więcej!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WIZYTA W STRAŻY POŻARNEJ

W poniedziałkowe przedpołudnie, 29 kwietnia, odwiedziliśmy naszych strażaków z okazji zbliżającego się święta ich patrona św. Floriana. Z ciekawością zwiedzaliśmy budynek straży pożarnej, oglądaliśmy samochody strażackie i sprzęt pożarniczy. Słuchaliśmy opowieści strażaków o ich ciężkiej i niebezpiecznej pracy. Mieliśmy także okazję zasiąść za kierownicą wozu strażackiego, co było dla nas nie lada przeżyciem. Na zakończenie wizyty wręczyliśmy strażakom laurki i pełni wrażeń ruszyliśmy w drogę powrotną.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

NIEBIESKI DZIEŃ W GRUPIE SMERFÓW

 

Niebieskie koniki,

u niebieskiej bryki.

Niebieska kapota,

niebieskie trzewiki.

Na niebiesko – ludzie,

słonecznik – niebieski

i w niebieskiej budzie

dwa niebieskie pieski.

Nawet trawa

malowana

jest niebieską

kreską.

Wszystkie kredki

pogubiłem.

Mam

tylko

niebieską.

Wtorek 30 kwietnia był szczególnym dniem w naszej grupie. W ramach niebieskiego dnia wszyscy przenieśliśmy się do wioski Smerfów. W tym dniu wszystko było niebieskie: przyszliśmy w niebieskich ubraniach, rysowaliśmy niebieskimi kredkami, budowaliśmy pałac dla Papy Smerfa oczywiście tylko z niebieskich klocków, a na tablicy wisiała piękna niebieska wioska Smerfów.
Po śniadaniu wszyscy w ciszy usiedliśmy w kręgu. Do zabawy zaprosił nas smerf Harmoniusz, z którym zatańczyliśmy smerfny taniec do piosenki „To jest smerfów świat”. Wraz z Osiłkiem z zapałem szukaliśmy po sali przedmiotów koloru niebieskiego. Każdy z nas miał znaleźć swój przedmiot, nie mogły się one powtarzać! Głównym zadaniem tego dnia były eksperymenty z Ważniakiem. Z zaciekawieniem obserwowaliśmy, które przedmioty toną, a które pływają. Po samodzielnych doświadczeniach wyciągaliśmy wnioski, dokładnie je uzasadniając i zaznaczając na tablicy co tonie, a co pływa.
Potem Smerfetka zaprosiła nas do układania niebieskich puzzli, a z Malarzem kolorowaliśmy postać Smerfa niebieską kredką.
Na zakończenie dnia każdy z nas otrzymał śliczną naklejkę z wybranym przez siebie Smerfem.

 *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WYCIECZKA DO WAROWNI INWAŁD

W piękny słoneczny dzień 25 kwietnia wybraliśmy się na wycieczkę do średniowiecznej Warowni w Inwałdzie. W jednej chwili przenieśliśmy się do XV wiecznego grodu.
Najpierw spacerowaliśmy po parku ruchomych smoków, które wyglądały naprawdę groźnie! Wołając z całych sił „Pobudka!” zbudziliśmy ogromnego zielonego smoka, który ziejąc ogniem i buchając parą z nozdrzy wzbudził w nas nie lada strach!
Następnie w drewnianych chatach średniowiecznej osady poznaliśmy pracę powroźnika, wraz z garncarzem ulepiliśmy własne naczynia z gliny, przyjrzeliśmy się pracy tkacza i szewca, a kowal pokazał nam, jak w średniowieczu wyrabiano narzędzia.
Kamienistą drogą dotarliśmy aż na dziedziniec warowni, gdzie w zamkowej zbrojowni obejrzeliśmy miecze, topory i halabardy, a otwierając ciężkie drzwi kolejnej sali wkroczyliśmy w świat średniowiecznych rycerzy w lśniących zbrojach.
Po pełnym wrażeń zwiedzaniu grodu przygotowano dla nas ostatnią już niespodziankę – poszukiwania jaj smoka. Z radością biegaliśmy po ścieżkach parku, szukając kolorowych jaj. Z dumą wrzucaliśmy je do wielkiego kosza, który w mgnieniu oka zapełniał się kolejnymi zdobyczami.
Pełni wrażeń i zmęczeni wróciliśmy do autokaru.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

„O Kocie w butach przy wesołych nutach”

Dnia 22 kwietnia w piękną słoneczno – wiosenną pogodę Pszczółki, Żabki, Biedronki i Smerfy wybrały się na bardzo barwny musical pt. „O Kocie w butach przy wesołych nutach”, przygotowanego przez Teatr Moich Marzeń z Chorzowa, a wystawionego w Domu Kultury w Kętach. Dzieci miały okazję poznać przygody najmłodszego syna młynarza – Adama, który otrzymał w spadku po zmarłym ojcu czarnego kota. Oprócz wartkiej akcji wynikającej z treści scenariusza i pomysłów reżysera, dzieci usłyszały piosenki z udziałem zawodowych aktorów, zobaczyły piękną scenografię, efekty specjalne co niesamowicie przybliżyło naszym milusińskim świat marzeń.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Konkurs międzygrupowy „W świecie bajek i baśni”

Dnia 11 kwietnia odbył się w grupach Smerfów, Pszczółek i Biedronek międzygrupowy konkurs pod hasłem „W świecie bajek i baśni”. Wybrane z każdej grupy 3-osobowe zespoły wzięły udział w licznych konkurencjach, w których rozwiązując zagadki, odgadując tytuły książek, układając historyjki obrazkowe i puzzle walczyły o tytuł „Znawców bajek i baśni”. Wszystkie grupy dzielnie dopingowały kolegów. Emocje towarzyszyły nam do końca, a drużyny pochwaliły się ogromną wiedzą.
Największą ilość punktów i I miejsce zdobył zespół Smerfów, miejsce IIPszczółki, zaś miejsce IIIBiedronki. Serdecznie gratulujemy!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

KONKURS MIĘDZYGRUPOWY „W świecie bajek i baśni”

2 kwietnia świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Obchodzony jest on corocznie w dzień urodzin duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena (1805-1875), autora takich baśni jak m.in. „Dziewczynka z zapałkami”, „Calineczka”, „Brzydkie Kaczątko”, „Królowa Śniegu”. W tym roku organizatorem tego dnia są Stany Zjednoczone, a tegorocznym hasłem jest: „Bookjoy Around the World…” („Radość z książek ogarnia świat”).
Z tej okazji w czwartek 11 kwietnia w grupach Smerfów, Pszczółek i Biedronek zorganizowany zostanie konkurs wiedzy o bajkach pt. „W świecie bajek i baśni”. Dzieci będą rozwiązywać łamigłówki ze znanych i lubianych baśni Andersena, braci Grimm, Aleksandra Puszkina i Charlesa Perrault.
Trzymamy kciuki za nasze przedszkolaki!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

KWIECIEŃ
Tematyka kompleksowa:

1. Zabawa w teatr
2. W wiejskiej zagrodzie
3. Dbamy o Ziemię
4. Wiosenna łąka

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

– poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)
– przestrzeganie zasad właściwego zachowania się w teatrze
– poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowlanych na wsi, nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków
– poznanie sposobów dbania o środowisko
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
– dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
– określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt

Piosenka:
„Maszeruje wiosna”

Tam daleko gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna i ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat gdy go w górę wznosi zielenieje świat.

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu mała torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony a z nich każdy jest zielony

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas, każda trawka chce być już zielona
Gdybyś zapomniała inną droga poszła , zima by została mroźna.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Zajęcia otwarte dla rodziców u Smerfów

Dnia 20 marca odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców w naszej grupie pod hasłem „Co już wiem i co potrafię”. Mieliśmy świetną okazję, by zaprezentować naszym rodzicom zdobyte w przedszkolu umiejętności i pochwalić się swoją wiedzą. Z zapałem rozwiązywaliśmy zagadki, śpiewaliśmy piosenki i układaliśmy obrazki pocięte w części. Następnie razem z mamami wykonaliśmy piękną łąkę pełną różnokolorowych kwiatów. Spotkanie sprzyjało wymianie doświadczeń i pokazało naszym rodzicom, jak radzimy sobie na zajęciach przedszkolnych.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Szkolenie z pierwszej pomocy

W czwartek, 14 marca wzięliśmy udział w szkoleniu z pierwszej pomocy zorganizowanym przez panią Izę z grupy „0”. Z zaciekawieniem obejrzeliśmy film instruktażowy „Ratujemy i uczymy ratować”. Dowiedzieliśmy się z niego m.in. co zrobić, gdy widzimy osobę poszkodowaną, jak udzielić jej pierwszej pomocy i jak wezwać specjalistów. Poznaliśmy pozycję boczną ustaloną i ćwiczyliśmy reanimację na fantomie, czyli manekinie służącym do nauki pierwszej pomocy.  To była dla nas bardzo ciekawa lekcja. Wiele się na niej nauczyliśmy.
Po szkoleniu zostały ogłoszone wyniki konkursu plastycznego „Czyste powietrze wokół nas”, w którym trzecie miejsce zajęła nasza koleżanka z grupy – Wiktoria Jura. Gratulujemy!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Przedwiosenne zajęcia plastyczne u Smerfów

Wierzbowe gałązki
powiązane w wiązki.
W koszyku z wikliny
już o wiośnie szepczą.
Choć jeszcze w powietrzu
skrawek chmury siny.

Kupię sobie wiązkę
lub tylko gałązkę
I do wody wstawię –
szare kotki potem
będą żółtozłote,
puchate.

Już niedługo wiosna, dni stają się coraz dłuższe i choć za oknem jeszcze prószy śnieg, odliczamy już dni do pierwszego dnia wiosny. Aby umilić sobie to oczekiwanie, zaczęliśmy omawiać tematykę „Wiosna w niebieskiej sukience”, a na zajęciach plastycznych wykonaliśmy piękne wazony pełne wierzbowych bazi.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Pożegnanie zimy

Marzanno, Marzanno, ty zimowa panno!

Zimę pożegnamy, a wiosnę witamy!

Ogromne emocje wzbudziły już same przygotowania do tego dnia. Z zapałem wykonywaliśmy słomianą kukłę, uczyliśmy się piosenek i wiersza związanego z nadejściem wiosny.
21 marca wraz z kolegami z grup starszych wyruszyliśmy z Marzanną ulicami Bulowic, by wyrazić swą radość z nadejścia wiosny. Następnie w uroczystym nastroju maszerowaliśmy z nadzieją, że chłody i mrozy opuszczą nas na długi rok, a zawitają słoneczne, wiosenne dni. Odprowadziliśmy słomianą kukłę nad rzekę i z wierszem na ustach pożegnaliśmy zimę. Uśmiechnięci i pełni wrażeń w towarzystwie pięknie przybranego gaiku wróciliśmy do przedszkola.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Koncert umuzykalniający

Dnia 8 marca Smerfy wzięły udział w koncercie umuzykalniającym zorganizowanym w naszej szkole. Z uwagą słuchaliśmy utworów prezentowanych przez zaproszonych muzyków, poznając przy tym nazwy i działanie instrumentów. Nie zabrakło również tańców i kołysania w rytm muzyki.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Dzień Kobiet w grupie Smerfów

8 marca w grupie Smerfów obchodziliśmy Święto Kobiet. Z tej okazji chłopcy przygotowali dla koleżanek niespodziankę. W piątek wszystkie dziewczynki obdarowane zostały pięknymi tulipanami, które samodzielnie wykonali ich koledzy. W sali panował tego dnia radosny, świąteczny nastrój.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

„Czyste powietrze wokół nas” – program edukacji antynikotynowej

Na początku marca realizowaliśmy program edukacji antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”. Program obejmował cykl 5 zajęć o charakterze warsztatowym. Miał on na celu uwrażliwić nas na szkodliwość dymu papierosowego, uświadomił nam skutki palenia papierosów oraz uwrażliwił na miejsca, w których możemy być narażeni na dym papierosowy.
Podczas zajęć współpracowaliśmy ze sobą, prowadziliśmy dialogi, wymienialiśmy się wiedzą i doświadczeniami. Przez program prowadził nas sympatyczny dinozaur – Dinek.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MARZEC
Tematyka kompleksowa:

1. W marcu jak w garncu

2. Czyste powietrze wokół nas

3. Wiosna w błękitnej sukience

4. Wielkanocne zwyczaje

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy),

– poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach,

– uwrażliwienie na szkodliwość dymu papierosowego, uświadomienie skutków palenia papierosów oraz uwrażliwienie na miejsca, w których możemy być narażeni na dym papierosowy,

– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy.

 Wiersz:
„Przyjście wiosny”

Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
– Przyjedzie pewnie furą…
Jeż się najeżył srodze:
– Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę,
przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym,
przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka –
ja jej nie spuszczam z oka
i w zeszłym roku, w maju
widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda! Wiosna zwykle
przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam dowiodę,
że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krotko,
że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty z nią się śpieszą,
już trawy przed nią rosną,
i szumią: – Witaj, wiosno

/J.Brzechwa/

Piosenka:
„Pisanki”

Pisanki, pisanki, jajka malowane,
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek!
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiateczki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.

Idź do góry