Grupa „Biedronki” – rok szkolny 2012/2013

NAUCZYCIELKI: MARIA MATUSZKIEWICZ, JOANNA KOŁODZIEJCZYK

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

CZERWIEC W GRUPIE BIEDRONEK

TEMATYKA  KOMPLEKSOWA:
1.Dzieci z całego świata
2.Zwiedzamy nasz kraj
3.Podajemy sobie ręce w zabawie i w piosence
4.Wkrótce wakacje

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:
Nasza Ziemia – Poznawanie świata
– nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
– poznawanie zwyczajów ludzi rożnych ras (ubiór, mieszkanie)
– zwracanie uwagi na zabawy dzieci z rożnych regionów świata
To ja – Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy
– dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej
Jesteśmy Polakami – Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
– nazywanie największych rzek Polski –Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski
– poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
Nasza grupa – Współdziałanie w grupie
− uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą R. Labana, W. Sherborne
− wspólne wykonywanie prac plastycznych, układanie gier matematycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy
Nasza Ziemia – Poznawanie świata
− nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
− poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)
− zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata
− szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras (zwracanie uwagi na równość praw wszystkich ludzi)
Poznajemy przyrodę – Lato
– obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: lesie, na łące)
– określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy
Nasze bezpieczeństwo na co dzień – Poznawanie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich
– przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu

WIERSZ
„Nasze polskie abc”

Już w przedszkolu dzieci wiedzą,
co to Wisła,
co to Bałtyk.
Że na Śląsku mamy węgiel,
a znów góry
to są Tatry.
Taki polski elementarz,
raz zobaczysz
i pamiętasz.
Kiedy będę taki duży,
jak na przykład
są rodzice,
z książki, z kina i z podróży
poznam kraju okolice.
Jak zakładka
Wisły wstążka,
no, a Polska
jest jak książka.
Nasze polskie abc,
każde dziecko
o nim wie.
Wchodzi w głowę,
wchodzi w serce,
jak literka po literce.
Coraz lepiej czytasz je,
nasze polskie abc.

Z. Stawecki

PIOSENKA
„Do widzenia, przedszkole”
I. Gdy szedł wrzesień
przez zielony las,
w deszczu, z parasolem,
wszystkie dzieci wtedy pierwszy raz
witały przedszkole.
Podajemy ręce
do zabawy w kole,
przy naszej piosence
witamy przedszkole
oraz naszą panią,
lalki, piłki, misie,
witamy już dzisiaj,
witamy!

II. Przyszła zima,
zagrał mroźny wiatr,
gwiżdżę już po polach.
Sypnął śniegiem, pozostawił ślad
w drodze do przedszkola.
Podajemy ręce
do zabawy w kole,
przy naszej piosence,
wesoło w przedszkolu.
Jest i nasza pani,
lalki, piłki, misie,
zabawa to dzisiaj,
zabawa!

III. Już jaskółka,
biało-czarny ptak,
gniazdo ma w stodole.
Wkoło zieleń, to już lata znak,
czas żegnać przedszkole.
Podajemy ręce
do zabawy w kole,
przy naszej piosence
żegnamy przedszkole
oraz naszą panią,
lalki, piłki, misie,
żegnamy już dzisiaj,
żegnamy!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Dzień Mamy i Taty

W dniu 24 maja 2013 roku odbyło się przedstawienie z okazji Dnia Mamy i Taty, podczas którego dzieci z grup przedszkolnych, tj. Pszczółki, Biedronki oraz Smerfy wspólnie zaprezentowały program artystyczny pt. „Przygoda niegrzecznej Pszczółki”. Licznie przybyłych gości powitała pani dyrektor, która podkreśliła jak ważną rolę pełnią rodzice w życiu każdego dziecka. Zwróciła także uwagę na trud, poświęcenie i miłość jaką mamy oraz ojcowie wkładają w wychowanie swoich pociech. W dalszej części uroczystości odbył się występ dzieci, podczas którego pięknie recytowały wiersze, śpiewały piosenki oraz tańczyły do znanych i lubianych przez wszystkich melodii. Było mnóstwo życzeń i najczulszych słów płynących z ust dzieci. W końcowej części programu przedszkolaki zaprezentowały efektowny taniec w rytmie hip-hopu, który zgromadzoną publiczność rozbawił do łez. Po występie, rodzice nagrodzili wszystkich małych artystów gromkimi brawami. Nie zabrakło wzruszeń, uśmiechów i uścisków. Całość spotkania umilał poczęstunek gości ciastem oraz kawą.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MAJ W  GRUPIE BIEDRONEK

TEMATYKA  KOMPLEKSOWA:
1.Wiosna na łące
2. Nasze zmysły
3. Poznajemy różne zawody
4. Nasi kochani rodzice

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:
Poznajemy przyrodę – Wiosna, lato
• poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi
• określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
Dbamy o nasze zdrowie – Dbanie o narządy zmysłów poprzez:
• dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy,
• unikanie hałasu, samemu też nie będąc jego źródłem
• wietrzenie pomieszczeń
Nasze zmysły – Poznawanie świata poprzez zmysły
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu
• wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka
• nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły
• dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, niekrzyczenie itp.
Nasza miejscowość, nasz region – Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
• poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór
• odwiedzanie punktów usługowych, poznawanie pracy zatrudnionych w nich osób
Nasze rodziny – Podawanie informacji na temat swojej rodziny
• podawanie informacji: jak ma na imię mama, tata
• podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
• opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
• określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.
Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym
• przygotowanie programu artystycznego,
Samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.

WIERSZ
„Motylek”

Motylek lekki
fruwa nad łąką.
W dole są kwiaty,
w górze jest słonko.
Fii, fii, fru, fru!
Wesoło, wesoło mu.
Motylek lekki
w trawie się błąka,
myśli, że kwiaty
to małe słonka.
Fii, fii, fru, fru!
Wesoło, wesoło mu.
Motylek lekki
fruwa nad światem,
myśli, że słońce
jest dużym kwiatem.
Fii, fii, fru, fru!
Wesoło, wesoło mu.

A.Przemyska

PIOSENKA
„Dla Was”

I. Moja mama fajna jest.
O tym ja najlepiej wiem.
Gdy mi smutno jest i źle,
zawsze przy mnie blisko jest.

Ref.: Bo mama, bo mama
najlepiej wszystko wie.
Bo mama, bo mama
tak bardzo kocha mnie. (bis)

II. A mój tata to jest ktoś.
Czasem mi zaśpiewa coś.
Kiedy wolną chwilę ma,
chętnie ze mną w piłkę gra.

Ref.: Bo tata, bo tata
najlepiej wszystko wie.
Bo tata, bo tata
tak bardzo kocha mnie. (bis)

 *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WIZYTA W STRAŻY POŻARNEJ

W poniedziałkowe przedpołudnie, 29 kwietnia, odwiedziliśmy naszych strażaków z okazji zbliżającego się święta ich patrona św. Floriana. Z ciekawością zwiedzaliśmy budynek straży pożarnej, oglądaliśmy samochody strażackie i sprzęt pożarniczy. Słuchaliśmy opowieści strażaków o ich ciężkiej i niebezpiecznej pracy. Mieliśmy także okazję zasiąść za kierownicą wozu strażackiego, co było dla nas nie lada przeżyciem. Na zakończenie wizyty wręczyliśmy strażakom laurki i pełni wrażeń ruszyliśmy w drogę powrotną.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WYCIECZKA DO WAROWNI INWAŁD

W piękny słoneczny dzień 25 kwietnia wybraliśmy się na wycieczkę do średniowiecznej Warowni w Inwałdzie. W jednej chwili przenieśliśmy się do XV wiecznego grodu. Najpierw spacerowaliśmy po parku ruchomych smoków, które wyglądały naprawdę groźnie! Wołając z całych sił „Pobudka!” zbudziliśmy ogromnego zielonego smoka, który ziejąc ogniem i buchając parą z nozdrzy wzbudził w nas nie lada strach! Następnie w drewnianych chatach średniowiecznej osady poznaliśmy pracę powroźnika, wraz z garncarzem ulepiliśmy własne naczynia z gliny, przyjrzeliśmy się pracy tkacza i szewca, a kowal pokazał nam, jak w średniowieczu wyrabiano narzędzia. Kamienistą drogą dotarliśmy aż na dziedziniec warowni, gdzie w zamkowej zbrojowni obejrzeliśmy miecze, topory i halabardy, a otwierając ciężkie drzwi kolejnej sali wkroczyliśmy w świat średniowiecznych rycerzy w lśniących zbrojach. Po pełnym wrażeń zwiedzaniu grodu przygotowano dla nas ostatnią już niespodziankę – poszukiwania jaj smoka. Z radością biegaliśmy po ścieżkach parku, szukając kolorowych jaj. Z dumą wrzucaliśmy je do wielkiego kosza, który w mgnieniu oka zapełniał się kolejnymi zdobyczami. Pełni wrażeń i zmęczeni wróciliśmy do autokaru.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

„O Kocie w butach przy wesołych nutach”

Dnia 22 kwietnia w piękną słoneczno – wiosenną pogodę Pszczółki, Żabki, Biedronki i Smerfy wybrały się na bardzo barwny musical pt. „O Kocie w butach przy wesołych nutach”, przygotowanego przez Teatr Moich Marzeń z Chorzowa, a wystawionego w Domu Kultury w Kętach. Dzieci miały okazję poznać przygody najmłodszego syna młynarza – Adama, który otrzymał w spadku po zmarłym ojcu czarnego kota. Oprócz wartkiej akcji wynikającej z treści scenariusza i pomysłów reżysera, dzieci usłyszały piosenki z udziałem zawodowych aktorów, zobaczyły piękną scenografię, efekty specjalne co niesamowicie przybliżyło naszym milusińskim świat marzeń.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Konkurs międzygrupowy „W świecie bajek i baśni”

Dnia 11 kwietnia odbył się w grupach Smerfów, Pszczółek i Biedronek międzygrupowy konkurs pod hasłem „W świecie bajek i baśni”. Wybrane z każdej grupy 3-osobowe zespoły wzięły udział w licznych konkurencjach, w których rozwiązując zagadki, odgadując tytuły książek, układając historyjki obrazkowe i puzzle walczyły o tytuł „Znawców bajek i baśni”. Wszystkie grupy dzielnie dopingowały kolegów. Emocje towarzyszyły nam do końca, a drużyny pochwaliły się ogromną wiedzą.
Największą ilość punktów i I miejsce zdobył zespół Smerfów, miejsce IIPszczółki, zaś miejsce IIIBiedronki. Serdecznie gratulujemy!

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

KWIECIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Cuda i dziwy
2. Nowinki z wiejskiego podwórka
3. Strażnicy przyrody
4. Straż pożarna

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

Nasz kontakt z techniką – Środki transportu
– poznawanie rożnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
– oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich

Nasza edukacja matematyczna – Organizacja przestrzeni i czasu
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, por roku, dni tygodnia, miesięcy

Poznajemy przyrodę – Wiosna
– poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
– nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
– wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.

Poznajemy przyrodę – Ochrona przyrody
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi
– niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
– szanowanie wody, niemarnowanie jej

Nie igraj z ogniem
– zapoznanie dzieci ze znaczeniem i odpowiedzialnością pracy strażaków.
– porównywanie wyposażenia straży pożarnej.
– zwrócenie uwagi na zachowanie odpowiedniego stosunku do przestrzegania zakazu uczestnictwa w zabawach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu środowiska.

WIERSZ
Spotkanie z ufoludkiem

Jestem Ufuś piegowaty,
mam ubranko w srebrne łaty,
a na głowie czułki dwa,
skaczę lekko: hopsa, sa.
Mieszkam sobie we wszechświecie,
podróżuję w swej rakiecie.
Przyjaciela zdobyć chciałem,
więc na Ziemię przyleciałem.
Zaprzyjaźnić chcę się z wami,
choć jesteście jeszcze mali.
Złego nic mi nie zrobicie?
Czy bać muszę się o życie?
Chętnie z wami porozmawiam.
Przyjacielski ukłon składam.
Ziemia piękną jest planetą,
choć od mojej tak daleką.
Poznać wasze chcę zwyczaje
i pozwiedzać rożne kraje.

PIOSENKI
Gąski

I. Idzie stadko gładką kładką,
młode gąski z gąską matką,
tuż za gąską idzie gąska,
bo ta kładka bardzo wąska

II. Pod ciężarem tłustych gęsi
cała kładka aż się trzęsie.
Gdy się trzęsie gładka kładka,
gąski trzęsą się i matka.

III. Chlup! Chlupnęły nagle w wodę
gąska matka oraz młode.
I pod gładką wąską kładką
płynie sobie całe stadko.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WIELKANOCNE PISANKI – ZAJĘCIA OTWARTE W GRUPIE BIEDRONEK

Dnia 26 marca, w grupie „Biedronek”, odbyły się zajęcia otwarte z udziałem Rodziców. Okres wielkanocny to doskonały czas do wspólnych zabaw i prac mających na celu jak najlepsze przygotowanie się do przeżycia świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
Dzieci, wraz ze swoimi rodzicami, aktywnie uczestniczyły w zajęciach, prezentując swoje wiadomości oraz liczne umiejętności. Podczas opowiadania o wielkanocnych pisankach, wychowankowie mieli za zadanie przeliczać elementy, co posłużyło kształtowaniu pojęć matematycznych oraz poznawali tradycje wielkanocne. Były także zagadki, piosenki oraz ćwiczenia mające na celu doskonalenie analizatora wzrokowego. W drugiej części zajęć, dzieci, przy pomocy swych bliskich, wykonały papierowe kurczątka. Na pewno będą one piękną ozdobą w ich koszyczkach i na stołach wielkanocnych, gdyż okazały się prawdziwymi dziełami sztuki.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

21 marca – Pierwszy Dzień Wiosny

Dnia 21.03.2013 r. obchodziliśmy w przedszkolu pierwszy dzień wiosny. Dzieci przygotowały ekologiczną Marzannę – zimową pannę. W przedszkolu w tym dniu było bardzo kolorowo i radośnie. Nie zabrakło tańców przy muzyce, zabaw ze śpiewem, konkursów i innych wiosennych niespodzianek.
Jak co roku przedszkolaki uroczyście pożegnały zimę i powitały upragnioną wiosnę. Wszystkie grupy starszych dzieci spotkały się razem i zgodnie z tradycją udały się nad pobliską rzeczkę, gdzie wśród gromkich okrzyków i śpiewu piosenki pożegnały Marzannę. Wypowiadane prośby i zaklęcia chyba się udały, bo zaświeciło słońce i wszystkie dzieci, wraz ze swoimi wychowawczyniami, pobiegły szukać zwiastunów wiosny. Do przedszkola wróciliśmy z symbolami tej pięknej pory roku, m.in.: gaikiem – maikiem.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WIOSNA,WIOSNA!

Podczas realizacji tematyki „Wiosna, wiosna”, dzieci z grupy „Biedronek”, poznawały charakterystyczne cechy pięknej pory roku, jaką niewątpliwie jest długo wyczekiwana przez wszystkich wiosna.
W czasie spacerów, mających na celu spotkanie z Panią Wiosną, wychowankowie obserwowali zmiany zachodzące w przyrodzie, m.in. topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki. Dzieci uważnie przysłuchiwały się śpiewom ptaszków, jednocześnie odgadując czy spacer umilał nam śpiew skowronków, czy może innych ptaków wracających z dalekiej podróży?
W czasie zajęć dydaktycznych, dzieci, w oparciu o albumy przyrodnicze, poznawały również pierwsze wiosenne kwiaty. Wspólnie omawiały ich wygląd oraz odgadywały, które kwiaty są pod ochroną. Wszystkim wychowankom najbardziej przypadły do gustu krokusy, których piękno postarały się oddać w pracy plastycznej.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

„RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ”

Nasze przedszkole wzięło udział w Programie Edukacyjnym „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Program ten prowadzony jest przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na zajęciach dzieci uczyły się najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej. Zajęcia te wzorowane są na podobnych prowadzonych w szkołach norweskich. Forma zabawy oraz odpowiednie pomoce pozwalają skutecznie przekazywać i przyswajać wiedzę.
Program objęty jest patronatem Ministra Edukacji Narodowej RP.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”
Program przedszkolnej edukacji antytoniowej

W miesiącu marcu dzieci brały udział w programie przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”. Program jest przeznaczony dla dzieci 5-letnich oraz 6-letnich, uczęszczających do przedszkoli i do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Ma on na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Mamy nadzieję, że postawa obronna wobec zjawiska palenia tytoniu, którą uda się wykształcić u dziecka w wieku przedszkolnym, zaowocuje przez całe życie.

Cele szczegółowe programu:

• zwiększenie świadomości rodziców na temat znaczenia ich roli w rozwoju zdrowotnym dzieci, a w szczególności w profilaktyce antytytoniowej.
• podniesienie umiejętności rodziców w zakresie wspierania dzieci w sytuacjach społecznych, w których narażone jest na ekspozycję dymu tytoniowego.
• podjęcie przez rodziców decyzji na temat utrzymywania efektów programu w czasie i po jego realizacji.
• wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
• zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego,
• zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
• zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.
Dzieci wykonały ciekawe prace plastyczne, odnoszące się do treści realizowanego programu.

Idź do góry