Grupa „Motylki” – rok szkolny 2012/2013

Nauczycielki: Maria Kacorzyk, Renata Dźwigoń

Nasza grupa liczy 25 dzieci w tym 15 dziewczynek i 10 chłopców, które do przedszkola w większości uczęszczają 1 rok. Dzieci spędzają czas na wspólnych zabawach, podczas których uczą się odpowiedniego zachowania w zaistniałych sytuacjach, przestrzegania zawartych z nauczycielkami umów oraz używania form grzecznościowych. Wiedzą co jest dobre, a co złe, wspólnie rozwiązują konflikty, które czasem im się przytrafiają. Każdy dzień spędzony z kolegami i koleżankami w przedszkolu sprawia im radość. Nawiązują się pierwsze przyjaźnie.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Dzień Mamy i Taty

25 maja„Motylki” zaprezentowały się podczas występów, które były dla rodziców dużą niespodzianką. Na tle wiosennej dekoracji w kolorowych pięknych strojach wystąpiły w krótkim programie „Bajka z życzeniami”. Znalazło się w nim wiele wierszy, strofy piosenek, tańców, ciepłych słów oraz życzeń skierowanych do rodziców. Występ dostarczył dużo radości, niezapomnianych wrażeń i uśmiechów, których nie brakowało na twarzach gości. Rodzice otrzymali drobne upominki. Spotkanie umilił słodki poczęstunek.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MIESIĄC CZERWIEC

TEMATYKI KOMPLEKSOWE
1. PODAJEMY SOBIE RĘCE W ZABAWIE I W PIOSENCE.
2. ZABAWY W LESIE I NA ŁĄCE.
3. POŻEGNANIE PRZEDSZKOLA.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE
1. Budzenie zainteresowania dzieci własnym światem.
2. Rozwijanie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach, rozpoznawanie i nazywanie dzieci różnych ras.
3. Rozumienie takich wartości jak przyjaźń.
4. Zachęcanie do poznawania środowiska przyrodniczego jakim jest las.
5. Uwrażliwienie na potrzeby lasu i jego mieszkańców.
6. Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w lesie – wiewiórka.
7. Ćwiczenie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo – ruchowej w trakcie składania obrazków pociętych na części w całość.
8. Bezpośrednie obcowanie z przyrodą, wielozmysłowe jej poznawanie, zachęcanie do wnikliwej obserwacji przyrody wiosną.
9. Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 5 i prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
10. Rozwijanie mowy dzieci – szukanie skojarzeń – kończenie zdań.
11. Uświadomienie zagrożeń związanych z wakacyjnym odpoczynkiem.
12. Przybliżenie różnych środków lokomocji, podział na lądowe, wodne i powietrzne.
13. Zwrócenie uwagi na przedmioty potrzebne podczas wakacyjnych wędrówek.
14. Ilustrowanie piosenki ruchem. Śpiew piosenki z podziałem na role.

Wiersze i piosenki na miesiąc czerwiec
WIERSZE
,,Dzieci świata”
W. Fabera

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
my także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak z nas samych wyrosną.

„Co widać i słychać w lesie”
T. Fiutowska

Co widać w lesie wiosną?
Jak drzewa i mrowiska rosną,
jak kwitną różne kwiaty,
jak puszysty mech rośnie
i zielone szyszki na zielonej sośnie…

Widać, jak biegają zwierzęta…
Więcej już nie pamiętam…
Co słychać w lesie wiosną?
Wiatru piosenkę radosną.

„Jedziemy na wakacje”
Cz. Janczarski

Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.

Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś falo w darze.

Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się szczyty,
za mgłą, za obłokiem.

Jedziemy na wakacje
na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze.

PIOSENKI
„Dżungla”

Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce,
Ambo Sambo, wielkiej dżungli pan.
Ref.:
Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na gitarach grają,
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.

Ambo Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa,
dla swych dzikich leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego zawsze ma.

„Garść muszelek”
słowa: K. Parnowska, muzyka: F. Rybicki

Morze, morze – co nam dajesz?
Podróż statkiem w obce kraje.
Dla rybaków pełne sieci,
a muszelki mam dla dzieci.
Ref.:
Garść muszelek mam
garść muszelek mam.

Morze, morze – co nam dajesz?
Zdrowie tym, co mnie kochają,
słoną kąpiel w słońca blasku,
garść muszelek w ciepłym piasku.
Ref.:
Garść muszelek mam…

Morze, morze – co nam dajesz?
Złoty bursztyn z morskich bajek,
i nadmorskiej trawy szelest,
i dla dzieci garść muszelek.
Ref.:
Garść muszelek mam…

 *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MIESZKAŃCY MAJOWEJ ŁĄKI- zajęcia otwarte dla Rodziców

Dnia 9 maja w grupie „Motylki” odbyły się zajęcia otwarte z udziałem Rodziców. Dzieci zaprezentowały swoje umiejętności oraz wiedzę zdobytą w przedszkolu. Pokazały jak radzą sobie z wykonywaniem postawionych przez nauczycielkę zadań. Z zapałem i bez większych trudności rozwiązywały zagadki słowne, dźwiękowe i smakowe, fantazjowały według własnych pomysłów wymyślając zakończenie do teatrzyku. Dzieliły wyrazy na sylaby – przeliczały, segregowały. Dużo radości sprawiło im ilustrowanie ruchem piosenek „Pszczółka” oraz „Bal owadów”. Z niewielką pomocą rodziców wykonywały pracę plastyczną pt. „Mieszkańcy majowej łąki” wykorzystując różnorodne materiały.
Podziękowanie dla Rodziców za przybycie i aktywny udział w zajęciach.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MIESIĄC MAJ

 

TEMATYKI KOMPLEKSOWE

  1. Wszystko może być muzyką.
  2. Zawody rodziców.
  3. Moja miejscowość, mój kraj.
  4. Moi rodzice.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE

  1. Rozwijanie wrażliwości słuchowej na różnorodne rodzaje dźwięków.
  2. Poznawanie nazw i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych.
  3. Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki w różnych formach ekspresji.
  4. Przybliżanie wiadomości na temat wybranych zawodów – krawiec, strażak, fryzjer.
  5. Dzielenie się informacjami na temat pracy rodziców.
  6. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej – zapoznanie z polską flagą.
  7. Wypowiadanie się na temat swojej miejscowości, rozbudzanie zainteresowań miejscową sztuką ludową.
  8. Zachęcanie do wypowiedzi na temat sposobów spędzania czasu z rodzicami.
  9. Zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności.
  10. Śpiewanie, ilustrowanie piosenek ruchem.
  11. Aktywne uczestnictwo w przygotowaniu uroczystości o charakterze rodzinnym, Dzień Mamy i Taty.

Wiersze i piosenki na miesiąc maj

WIERSZE
„Łąka”
I. Salach

Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek-O! Różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła Boża Krówka.

Nad tą łąką kolorową,
bal wydały dziś motyle,
zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.

„Moje ciało”
E. Chilińskiej-Kasprowicz, A. Jaworskiej

Okrągłą głowę mam,
Mam buzię, oczy, nos,
Włosy gęste, uszu dwoje,
słyszę każdy głos.
Pod głową szyję mam,
A dalej jest mój brzuch,
a powyżej są ramiona
dla mych rączek dwóch,
a każda rączka ma
paluszków po pięć.
Te paluszki robią wszystko
Na co ja mam chęć,
A z tyłu jest mój grzbiet,
Co zgina się jak łuk.
Pod nim pupcia, stąd
Wyrasta para moich nóg.

„Co to jest Polska”
J. Czesław

– Co to jest Polska? –
spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś,
i las, i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot co leci
wysoko nad tobą.
Polska – to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to także
twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak! I przedszkole,
i róża w ogrodzie,
i książka na stole.
PIOSENKI

„Była sobie żabka mała piosenka”

Była sobie żabka mała
re re kum kum, re re kum kum,
która mamy nie słuchała
re re kum kum bęc.

Na spacery wychodziła
re re kum kum, re re kum kum,
innym żabkom się dziwiła
re re kum kum bęc.

Ostrzegała ją mamusia
re re kum kum, re re kum kum,
by zważała na bociusia
re re kum kum bęc.

Przyszedł bociek niespodzianie
re re kum kum, re re kum kum,
i zjadł żabkę na śniadanie
re re kum kum bęc.

A na brzegu stare żaby
re re kum kum, re re kum kum,
rajcowały jak te baby
re re kum kum bęc.

Jedna drugiej żabie płacze
re re kum kum, re re kum kum,
„Już jej nigdy nie zobaczę”
re re kum kum bęc.

Z tego taki morał mamy
re re kum kum, re re kum kum
trzeba zawsze słuchać mamy
re re kum kum bęc.

„Wiosenne porządki”
słowa: K. Różecka, muzyka: M. Kaczurbina

W naszym ogródeczku zrobimy porządki
Wygrabimy ścieżki przekopiemy grządki
Raz dwa trzy.
Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku
Raz dwa trzy.
Spadnie ciepły deszczyk i wszystko odmieni
W naszym ogródeczku grządki zazieleni
Raz dwa trzy.

„Dla Was”
słowa i muzyka: K. Komińska

1.Moja mama fajna jest o tym ja najlepiej wiem.
Gdy mi smutno jest i źle, zawsze przy mnie blisko jest.

Ref. Bo mama, bo mama najlepiej wszystko wie.
Bo mama, bo mama tak bardzo kocha mnie.

2.A mój tata, to jest ktoś, czasem mi zaśpiewa coś.
Kiedy wolną chwilę ma, chętnie ze mną w piłkę gra.

Ref. Bo tata …

„Na majówkę”

Nie mamy samochodu,
lecz przecież są tramwaje,
więc jedźmy na majówkę
w niedzielę razem z majem.
Zabiera się wałówkę,
herbatę oraz psa,
a tutaj się za nami
piosenka jeszcze pcha.

Ref;
Na majówkę, na majówkę,
razem z mamą, razem z tatą
na wędrówkę.
Tam gdzie łąka,
tam gdzie las,
gdzie nie było
jeszcze nas,
na majówkę na wędrówkę.

Majowy motyl tańczy
z biedronką piegowatą,
słoneczko tańczy z niebem
i mama tańczy z tatą,
pies goni własny ogon,
a ogon goni psa,
w zielone roztańczone
piosenkę z nami gra

Ref.
Na majówkę…

A kiedy słońce mrugnie,
że bardzo jest już śpiące
powiemy „Do widzenia”
motylom i biedronce,
weseli i radośni
wracamy do M2
i znowu na niedzielę
piosenka czeka ta

Ref.
Na majówkę…

„Dla mamy”
muzyka: F. Leszczyńska, słowa: Z. Holska-Albekier

W zieleni łąka majowa,
gdzieś w trawie świerszczyk się schował.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.

Dla mamy piosenki dla mamy. (bis)
W kolorach łąka majowa
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
wszystkie kwiaty zakwitły.

Dla mamy piosenki dla mamy. (bis)

„Święto Taty”
słowa i muzyka: K. Jagiełło

1. Słońce mocno przygrzewa,
jaki piękny mamy maj,
Święto Taty już się zbliża,
szumi rzeka, szumi gaj.

2.Zerwę kwiatki pachnące,
piękny bukiet zrobię sam,
złożę Tacie dziś życzenia
i w prezencie kwiaty dam.

3. Potem razem pójdziemy,
spacerować poprzez las,
bardzo lubię z moim Tatą
spędzać wspólnie wolny czas.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

ODWIEDZINY U STRAŻAKÓW

29 kwietnia grupa „Motylki” odwiedziła strażaków w związku ze zbliżającym się ich świętem. Dzieci miały możliwość zwiedzania budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Bulowicach – oglądania wozu strażackiego, jego wyposażenia, słuchania syreny, obserwacji działania węża gaśniczego oraz sprzętu przeznaczonego do ratowania ludzi z wypadków samochodowych. W trakcie opowieści strażaków o ich pracy dzieci dowiedziały się jak można zapobiegać pożarom.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

JESTEM AKTOREM

Dużo radości sprawia „Motylkom” zabawa w  przedszkolnym teatrzyku. Jest ona okazją do samodzielnej improwizacji wybranej bajki. Dzieci dobierają sobie rekwizyty: sylwety, kukiełki, maski, przebrania dla postaci którą chcą zagrać. Przygotowują bilety wstępu dla widzów. Oklaski młodszych kolegów i koleżanek to dowód podziękowania za przedstawienie.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

MIESIĄC KWIECIEŃ
TEMATYKI KOMPLEKSOWE

1. Na wiejskim podwórku.
2. Zabawa w teatr.
3. Dbamy o ziemię.
4. Na wiosennej łące.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE
1. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku, ich zwyczajami.
2. Określenie korzyści płynących z hodowli zwierząt dla człowieka – rozwijanie mowy.
3. Zachęcanie do oglądania inscenizacji utworów literackich.
4. Przybliżanie bajkowych postaci, zachęcanie do dowolnych zabaw w teatr z wykorzystaniem kukiełek, sylwet, elementów strojów różnych postaci.
5. Ćwiczenia liczbowe w zakresie określonego zbioru, stosowanie liczebników głównych i porządkowych.
6. Zwrócenie uwagi na potrzebę dbania o rośliny będące źródłem tlenu oraz na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku ze strony człowieka.
7. Rozwijanie właściwego stosunku do środowiska przyrodniczego, uświadomienie konieczności segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania.
8. Zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
9. Zapoznanie z mieszkańcami wiosennej łąki, porównywanie ich wyglądu, obserwacja zachowań
10. Improwizacje przy muzyce, rozwijanie wrażliwości słuchowej.
11. Rozwijanie zdolności manualnych, wykorzystanie różnorodnych technik plastycznych – technika kolażu.

NASZE PIOSENKI

„Motyle”
muzyka i słowa: K. Bayer, A. Wacławski

My jesteśmy motylkami,
Kolorowe skrzydła mamy.
I fruwamy tu i tam,
Gdzie słoneczko świeci nam.

Refren:
I na dół i w górę, z kwiatka na kwiatek,
Tu z przodu stokrotka, a z tyłu bławatek.
Więc lecę radośnie to tu i tam,
Bo skrzydełka przecież mam.
My motylki tak już mamy,
że latamy nad łąkami.
Możesz z nami lecieć też,
jeśli tylko tego chcesz.

Refren:
I na dół i w górę, z kwiatka na kwiatek,
Tu z przodu stokrotka, a z tyłu bławatek.
Więc lecę radośnie to tu i tam,
Bo skrzydełka przecież mam.

„Wiosenne słońce”
muzyka i słowa: I. Pfeiffer, M. Czerkawska

Kto się śmieje, kto się śmieje,
gdy wiosenne słońce grzeje?
Kwiat na oknie, kot na płocie,
w polu ludzie przy robocie,
przedszkolakom buzie, oczka,
z kurczątkami czarna kwoczka.

Kto się śmieje, kto się śmieje,
gdy wiosenne słońce grzeje?
Fijołeczki, niezabudki
i w wózeczku Krzyś malutki,
ptak w błękicie, wiatr swawolny,
dzieci w swym ogródku szkolnym.

WIERSZE

„Motylek”
A. Przemyska

Motylek lekki fruwa nad łąką
W dole są kwiaty, w górze jest słonko.
Motylek lekki w trawie się błąka
Myśli, że kwiaty to małe słonka.
Fru, fru, fii, fii
Wesoło, wesoło mu
Motylek lekki fruwa nad światem
Myśli, że słońce jest dużym kwiatem.
Fru, fru, fii, fii
Wesoło, wesoło mu

„Zielone serce”
R. Pisarski

Na skwerku rosło drzewo
Szeroko, rozłożyście.
Srebrzystą miało korę,
Zielonoszare liście.
Słuchali chętnie ludzie,
Przechodząc koło drzewa,
Jak wietrzyk wśród gałązek
Wesoło piosenki śpiewa.
Lecz przyszedł mały urwis,
Ukradkiem wyjął nożyk,
Bo napis chciał wyskrobać
W srebrzystej, cienkiej korze.
Wycinał powolutku,
Literkę po literce.
Nie wiedział, że pod korą
Zielone płacze serce.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WESOŁE NUTKI
KONCERT MUZYCZNY

8 marca grupa „Motylki” uczestniczyła w koncercie muzycznym, który odbył się w budynku szkoły. Dzieci miały okazje do zapoznania się z brzmieniem instrumentów muzycznych -trąbki, skrzypiec. Celem koncertu było: rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci poprzez muzykę i śpiew. Spotkaniu towarzyszyła wesoła atmosfera.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

„RUSZAMY GROMADĄ WESOŁYM POCHODEM NIESIEMY MARZANNĘ NAD SZUMIĄCĄ WODĘ…”

21 marca to właśnie ten dzień na który oczekiwały z radością. Z emblematami wiosennych kwiatów na zielonych bluzeczkach witały nową porę roku wiosnę. Po obejrzeniu inscenizacji „Jak bałwanek witał wiosnę” zaprezentowały swój krótki program – ilustrację ruchową piosenki „Kasza marcowa” oraz wiersz „Wiosenka”. Po wspólnych zabawach i pląsach w barwnym korowodzie wyruszyły nad rzekę Bulówkę by pożegnać srogą i długą zimę i z kolorowym gaikiem – symbolem nadchodzącej wiosny wróciły do przedszkola.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Idź do góry